خودروهای روسی در راه بازار ایران؛ عبور از سد تحریم و انحصار دولت

کد مطلب 2996 1399-06-15 15:17
زمان تقریبی مطالعه 3دقیقه

ایلنا/ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: باید در نظر داشت که اکثر کارخانه‌داران روس با شرکت‌ها سرمایه گذاران کلان آمریکایی رابطه دارند. یعنی احتمال دارد در ابتدای کار یا اواسط کار با مشکلاتی مواجه شویم




ایلنا/ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: باید در نظر داشت که اکثر کارخانه‌داران روس با شرکت‌ها سرمایه گذاران کلان آمریکایی رابطه دارند. یعنی احتمال دارد در ابتدای کار یا اواسط کار با مشکلاتی مواجه شویم.

 قرار است سه مدل خودرو جدید از محصولات UAZ روسیه از پاییز امسال به بازار خودرو ایران عرضه شود و کارخانه‌ای به وسعت حدود ۲۵ هزار متر مربع برای تولید سه مدل پیکاپ تک و دو کابین دو دیفرانسیل و شاسی بلند پاتریوت از سری محصولات تولیدی UAZ در برنامه است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با ایلنا در این خصوص اظهار داشت: در ابتدا باید مساله‌ای را مطرح کرد، اینکه بازار تولید و تجارت خودرو در انحصار بزرگترین مالک خودروسازی کشور یعنی دولت است و هر کسی بخواهد این انحصار را بشکند و خودرویی جدید را تولید کند باید از پل این انحصار عبور کند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون خودروساز کم نداریم که مونتاژ خودرو را به دست گرفته‌اند مانند کرمان خودرو و بی‌وای‌دی که خودرو‌های چینی را تولید می‌کردند همه با مشکلات سخت و عجیب روبه رو بودند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: البته این موضوع غریبی در تجارت نیست و همه مالکین شرکت‌های خودرو سعی در سرپا نگه داشتن بنگاه‌های خود هستند. زیرا  خودروسازی در انحصار دولت است. شاید این خودرو هم بتواند در حد 2 تا 3 هزار تولید داشته باشد و تحویل مردم دهد. اما تصور اینکه 200 تا 300 هزار خودرو تولید داشته باشد تصور غلطی است و امکان پذیر نیست. چنین خودرو سازی‌هایی یک یا دو سال فعالیت دارند و پس از آن یکی از شریان‌های اصلی قطع می‌شود تا نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. کما اینکه چندین کارخانه خوودروسازی داریم که با چنین مشکلی مواجه شدند به همین دلیل ابتدا باید انحصار را برطرف کرد و سپس وارد چنین کاری شد.

 دادفر روابط حسنه بین ایران و روسیه را در این موضوع موثر دانست و افزود: به همین جهت چنین فعالیت‌هایی را ادامه می‌دهند اما باید در نظر داشت که اکثر کارخانه‌داران روس با شرکت‌ها سرمایه گذاران کلان آمریکایی رابطه دارند. یعنی احتمال دارد در ابتدای کار یا اواسط کار با مشکلاتی مواجه شویم. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خاتمه اضافه می‌کند: بعید می‌دانم ایرانی‌هایی که سوار ماشین‌های اروپایی شدند، این ماشین توانایی اقناع آنها را داشته باشد و دیگر آنکه اگر این ماشین به تولید برسد رقیبی برای خودروهایی مانند چانگان است. بنابریان باید دید در میان این خودروها می‌تواند جای خود را باز کند یا خیر.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :