برای خرید هایما S7 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

کد مطلب 3225 1399-06-16 18:20
زمان تقریبی مطالعه 4دقیقه

خودرو بانک/ رشد فروش کراس‌اوورها طی سال‌های گذشته در ایران و جهان و افزایش تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای کراس‌اوور موجب شد تا هرکدام از خودروسازان کوچک و بزرگ ایرانی سعی کنند تا محصولی را در این سگمنت به بازار عرضه کند. ایران خودرو نیز در این بین تصمیم گرفت تا محصولات هایما از جمله هایما S7، هایما S7 توربو و هایما S5 را به بازار ایران عرضه کند




خودرو بانک/ رشد فروش کراس‌اوورها طی سال‌های گذشته در ایران و جهان و افزایش تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای کراس‌اوور موجب شد تا هرکدام از خودروسازان کوچک و بزرگ ایرانی سعی کنند تا محصولی را در این سگمنت به بازار عرضه کند. ایران خودرو نیز در این بین تصمیم گرفت تا محصولات هایما از جمله هایما S7، هایما S7 توربو و هایما S5 را به بازار ایران عرضه کند.

نخستین محصولی که با برند هایما و توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد، هایما S7 بود. این خودرو یک شاسی بلند کامپکت شهری است که طی دو دوره و با دو پیشرانه مختلف به تولید رسید.

نسخه اولیه هایما S7 مجهز به موتور دو لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک پنج سرعته بود که در فاصله سال‌های 1394 تا 1396 توسط ایران خودرو عرضه شد. از سال 1396 تاکنون نیز ایران خودرو نسخه فیس لیفت هایما S7 را به بازار عرضه می‌کند که به پیشرانه قوی‌تر توربوشارژر و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است.

هایما S7 در بازار ایران با سایر شاسی‌بلندهای جمع و جور بازار نظیر چری تیگو 5، جک S5 و هن تنگ X5 رقابت می‌کند. هایما S7 در زمان عرضه از مزیت شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو برخوردار بود اما در مقایسه سایر خودروسازان خصوصی شرایط فروش منعطفی را ارائه می‌دادند و این مساله هایما S7‌ را در موضع ضعف قرار داد.

از سوی دیگر نمایندگان ایران خودرو نیز قادر نبودند تا خدمات پس از فروش مناسبی را به مالکان هایما S7 ارائه دهند. پرسنل خدمات پس از فروش ایران خودرو در ابتدا آشنایی چندانی به اصول تعمیر و نگهداری این خودرو نداشتند و علاوه بر آن مشکل کمبود قطعات یدکی نیز برای این خودرو وجود داشت.

طراحی هایما S7
هایما یکی از زیرمجموعه‌های فاو است که در ابتدا با مشارکت مزدا تشکیل شد. به همین دلیل رگه‌هایی از طراحی ژاپنی را می‌توان در طراحی هایما S7‌ مشاهده کرد. ابعاد هایما S7 بزرگتر از یک شاسی بلند جمع و جور است و در نگاه اول به مشتری احساس برخورد با خودرویی بزرگ و جادار را القا می‌کند.

ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین نیز عامل دیگری است که به راننده هایما S7 احساس جرات و جسارت را القا می‌کند. البته این خودرو همانند دیگر کراس‌اوورها و شاسی بلندها تک دیفرانسیل است و قدرت انجام مانورهای آفرودی را ندارد.

طراحی ظاهری هایما S7‌ را می‌توان ترکیبی از شاسی بلندهای مزدا، بی ام و سری X و میتسوبیشی ASX دانست که در مجموع زیبا و چشم‌نواز است. طراحی داخلی هایما S7‌ نیز معقول و منطقی است و ادوات کابین از ارگونومی مناسبی برخوردارند.

قوای فنی هایما S7، نقطه ضعف اصلی
مهم‌ترین عیب هایما S7 زیر کاپوت این خودرو نهفته است، جایی که یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس پنج سرعته دستی جا خوش کرده‌اند. این موتور و گیربکس هماهنگی مناسبی با یکدیگر داشته و راندمان مناسبی را به نمایش می‌گذارند اما برای وزن 1.5 تنی خودرو ضعیف‌ به نظر می‌رسند.

به همین دلیل شتاب هایما S7 در حد متوسطی است و کشش خودرو نیز نمی‌تواند نظر شما را جلب کند. حداکثر سرعت هایما S7‌ نیز 165 کیلومتر بر ساعت عنوان شده که نتیجه ضعیفی به نظر می‌رسد. البته مصرف سوخت ترکیبی هایما S7 حدود 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر است که برای خودرویی در این ابعاد مناسب به نظر می‌رسد.

برای خرید هایما S7 به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟
برای خرید هایما S7 با موتور دو لیتری تنفس طبیعی، به حداقل بودجه‌ای در سطح 500 میلیون تومان نیاز خواهید داشت. از آن‌جایی که زمان زیادی از آغاز تولید هایما S7‌ توسط ایران خودرو نمی‌گذرد، اکثر این گزینه‌ها در شرایط خوبی نگهداری شده‌اند، کارکرد بالایی ندارند و بدنه آن‌ها نیز در سلامت به سر می‌برد. با افزایش سطح بودجه به 600 میلیون تومان تمامی نسخه‌های موجود از هایما S7 تنفس طبیعی که آماده فروش هستند، در دسترس شما خواهند بود و مشتری بازه گسترده تری برای انتخاب خودرو مدنظر خود دارد.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :