مقایسه دو خودروی جک S3 با هایما S5

کد مطلب 3316 1399-06-17 14:29
زمان تقریبی مطالعه 7دقیقه

چرخان/ وقتی صحبت از خرید خودرو می‌کنیم آن‌هم در این زمان، یقیناً اولین چیزی که ذهن مارا مشغول به خود می‌کند این است که آیا این خودرو توی این رنج قیمتی کنونی ارزش خرید دارد؟ به‌هرحال، چند گزینه نقش پررنگ‌تری در ذهن خریدار پیدا می‌کنند که درنهایت یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود و به‌عنوان خودروی موردنظر خریداری می‌شود. گاهی این گزینه‌ها ازلحاظ قیمتی باهم شباهت‌هایی دارند و گاهی ازلحاظ فنی با یکدیگر رقابت می‌کنند




چرخان/ وقتی صحبت از خرید خودرو می‌کنیم آن‌هم در این زمان، یقیناً اولین چیزی که ذهن مارا مشغول به خود می‌کند این است که آیا این خودرو توی این رنج قیمتی کنونی ارزش خرید دارد؟ به‌هرحال، چند گزینه نقش پررنگ‌تری در ذهن خریدار پیدا می‌کنند که درنهایت یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود و به‌عنوان خودروی موردنظر خریداری می‌شود. گاهی این گزینه‌ها ازلحاظ قیمتی باهم شباهت‌هایی دارند و گاهی ازلحاظ فنی با یکدیگر رقابت می‌کنند. اینجاست که اهمیت مقایسه بین گزینه‌های موردنظر نمایان می‌شود.

ما هم امروز در این مقاله قصد داریم همین کار را بکنیم و ببینیم کدام‌یک از این دو کراس اوور شهری موردبررسی‌مان یعنی هایما S5 و جک S3 ارزش خرید بالاتری نسبت به یک دیگر دارند.

> چالش اول طراحی ظاهری
بررسی و مقایسه هایما S5 با جک S3 را از طراحی ظاهری آغاز می‌کنیم. در همین ابتدای کار باید بگویم هر دو خودرو طراحی قابل قبولی دارند و حداقل برای بازار محدود ما جزو گزینه‌های نسبتاً خوش‌قیافه به‌حساب می‌آیند. در نمای جلو دو خودرو با الگوهای طراحی تقریباً مشابه روبه‌رو هستیم؛ جلوپنجره و آرم بزرگ هر دو کمپانی بیشترین خودنمایی را در این بخش‌دارند. هایما S5 ازلحاظ طراحی ظاهر خارجی، طراحی عضلانی و خشن‌تری را نسبت به جک S3 داراست و حقیقتش را بخواهید هایما طراحی متناسب و یکپارچه‌تری دارد تا خودرو جک S3.

انگار خودرو جک S3 در تمام قسمت‌های خود متهم به کپی کاری است و علت ناهماهنگی در این بخش همین مورد است.
اما در نمای جانبی جک S3 از عجیب‌ترین خودروها در این کلاس بدنه است. چیزی که درباره نمای جانبی جک S3 می‌توان گفت این خودرو چیزی شبیه به ترکیب یک کراس اوور، هاچ بک و MPV است و گویی هیچ تناسبی در این بخش ندارد. از همه بدتر رینگ‌های 16 اینچی S۳ و تایرهای کوچک آن هستند که باعث زشت‌تر شدن این خودرو در نمای جانبی شده‌اند و اصلاً مناسب هم‌چین جثه‌ای نیست. اما اوضاع در آن‌طرف زمین فرق می‌کند؛ هایما S5 از طراحی پخته و به‌روز و متناسب‌تری بهره می‌برد. خطوط بر روی بدنه در هماهنگی با خطوط بر روی کاپوت و گلگیر جلو، ظاهری خشن و تیزی را به این خودرو داده‌اند.

اما به بخش انتهای و عقب این دو خودرو برسیم جایی که بدون هر دو خودرو ضعف‌هایی دارند اما بازهم این هایما است که نمره قبولی را می‌گیرد. در بخش عقب هایما تلاش شده تا به‌مانند قسمت جلو، با استفاده از چراغ‌ها و پنجره بزرگ، خودرو بزرگ‌تر از آن چیزی که هست نشان داده شود. اما در جک به علت طراحی بدفرم کلاس بدنه، چراغ‌هایی با طراحی و گرافیک بسیار بد، کم‌عرض بودن خودرو و استفاده نکردن از خطوط سرتاسری عرضی باعث شده است تا با خودروی زشتی مواجه باشیم. در انتهای این بخش باید بگویم که هایما به علت داشتن ظاهر متناسب، پویا و خوش‌ترکیب با اختلاف بسیار زیادی نتیجه را به نفع خود در این قسمت تمام می‌کند.

> بخش دوم طراحی داخلی
خب به مرحله دوم چالش یعنی طراحی فضای داخل کابین رسیدیم. ازنظر طراحی داخل کابین، می‌توان هر دو خودروی جک S3 و هایما S5 را در یک سطح ارزیابی کرد و نمره قبولی را به هردوی این خودروها داد. البته طراحی متفاوت کابین هر دو خودرو بحثی سلیقه‌ای بوده و ممکن است افراد مختلف نظرات مختلفی در مورد آن داشته باشند. به نظر من ازنظر طراحی کابین و مخصوصاً داشبورد هایما S5 در مقایسه با جک S3 بسیار مدرن‌تر طراحی‌شده است و البته فراموش نشود که کیفیت متریال استفاده‌شده در درون کابین هایما به نسبت جک مقداری بهتر است و حس خوشایندتری را به سرنشینان خود القا می‌کند.

اما اگر بخواهیم کابین این دو خودرو را ازلحاظ جاداری با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که جک S3 به علت داشتن ارتفاع سر بیشتر و کمی طول خودرو بیشتر نسبت به هایما جای پا و سر بهتری دارد اما این به این معنا نیست که هایما فضای خوبی ندارد و مناسب خانواده‌های ایرانی نیست. در مورد میزان آپشن های این دو خودرو باید بگویم که هایما S5 در سطح بالاتری نسبت به جک S3 قرار می‌گیرد و دارای اپشن های بیشتر و بهروزتری نیز است.

اما اپشنها هایما S5 عبارت اند از:
صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با 6 بلندگو
رینگ های 17 اینچ
تنظیم برقی آینه ها جانبی به همراه جمع شونده و گرمکن
تهویه مطبوع اتوماتیک
صندلی راننده 6 جهته برقی و سرنشین 4 جهته برقی
سنسور و دوربین دنده عقب
دوربین 360 درجه
فرمان هیدرولیک
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
کامپیوتر سفری
سانروف
دیلایت
کروزکنترل
استارت دکمه ای
سیستم ورود بدون کلید
نمایش میزان باد لاستیک (TPMS)
ایربگ راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای (6عدد)
در مقابل آپشنهای خودرو چری جک S3 عبارت اند از:

صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با 6 بلندگو
تهویه مطبوع اتوماتیک
صندلی راننده 6 جهته دستی
سنسور و دوربین دنده عقب
فرمان برقی
کروزکنترل
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
کامپیوتر سفری
سانروف
دیلایت
نمایش میزان باد لاستیک (TPMS)


اما در این بخش به علت استفاده از متریال بهتر،آپشن های کاربردی و البته طراحی به روز داشبرد برنده این بخش نیز با اختلاف نسبتا کمی هایما S5 است.

> چالش سوم مشخصات فنی
خوب تا اینجای کار نماینده کرمان موتور بازی را دو هیچ واگذار کرده است و تنها امیدی که دارد آیا می‌تواند حداقل در بخش مشخصات فنی که مهم‌ترین بخش است بازی را به نفع خود عوض کند یا خیر.

در زیر کاپوت جک S3 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری با آرایش خطی قرار دارد که این پیشرانه می‌تواند 118 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 155 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 3500 دور در دقیقه را ایجاد کند که برای هم‌چین خودرویی شاید بر روی کاغذ جک S3 کم باشد و تندوتیز نباشد اما در عمل برای کاربری درون شهر و نیازهای روزانه این ماشین کاملاً جوابگوی شما است و کم نمیاورد.

اما در طرف مقابل در زیر کاپوت هایما S5 یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با آرایش خطی قرار دارد که توسط سیستم توربوشارژر تغذیه می‌گردد. هایما S5 توربو به کمک پیشرانه توربو خود، قابلیت تولید 161 اسب بخار قدرت در دور موتور 6100 دور در دقیقه و در دور موتور 1800 هم به حداکثر گشتاور 221 نیوتن متر دست پیدا می‌کند که اعداد بسیار خوب و جذابی در این رنج قیمتی نیز است. در انتها باید گفت که هردوی این خودروها از یک گیربکس با فناوری CVT بهره می‌بند که تمام قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند و تک دیفرانسیل هستند.

اما در انتها همان‌طور که مشاهده می‌کنید نماینده ایران‌خودرو دارای موتور بسیار قوی‌تر نسبت به نماینده کرمانی نیز است. پس نتیجه این قسمت هم کاملاً مشخص است و برنده این قسمت بدون کمترین تردید هایما S5  است.

> چالش چهارم تجربه رانندگی
اما در این بخش به بررسی سواری خودرو کیفیت سواری این دو خودرو می‌پردازیم. هنگامی‌که پشت فرمان جک S3 می‌نشینید، نباید باوجود پیشرانه 1.6 لیتری که دارد توقع شتاب فوق‌العاده‌ای را داشته باشیم که همین موضوع نیز صادق است و ماشین به‌سختی از پس بدنه 1280 کیلوگرمی خود برمی‌آید. سواری این خودرو به علت استفاده از لاستیک با فاق بلند نرم است اما دارای تکان های عرضی و کوبش‌هایی در ردیف عقب نیز است. عایق‌بندی خودرو در شرایط خوبی قرار دارد و صدای محیط به داخل خودرو، به مقدار زیادی نفوذ نمی‌کند.

اما رانندگی با هایما S5 تجربه‌ای نسبتاً متفاوتی را نسبت به جک S3 به ما می‌دهد. علت آن‌هم صندلی‌ها مقداری بالاتر نصب‌شده‌اند و موتور دارای کشش و زور فوق‌العاده‌ای است. سواری خودرو نرم است و کوبش‌هایی را در این خودرو شاهد نیستیم. شتاب و قدرت این خودرو یکی از بهترین‌های این بازه قیمتی است و نسبت به جک S3 و رقبا، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. عایق‌بندی خودرو در شرایط خوبی قرار دارد و صدای محیط به داخل خودرو، به مقدار زیادی نفوذ نمی‌کند و نسبت به کابین جک S3 بسیارکم صداتر است.

> نتیجه گیری
انتخاب میان این دو کراس اوور علیرغم مقایسه‌های قبلی کار بسیار ساده‌ای است. و باید گفت که در تمام پارامترهای چهار بخش مختلف مقایسه ما، خودرو هایما S5 توربو پیروز این مسابقه بود و عملکرد بهتری داشت و رقیب امروز هایما یعنی جک S3 هیچ برگ برنده‌ای برای رقابت با این خودرو را نداشت. پس اگر ظاهر زیباتر و امکانات رفاهی، و موتور قوی‌تر اولویت اصلی شما در هنگام خرید است بدون شک انتخاب شما هایما S5 توربو است.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :