تجربه رانندگی با کیا موهاوی؛ هشت سیلندر فراموش شده بازار

کد مطلب 3405 1399-06-17 16:24
زمان تقریبی مطالعه 10دقیقه

خودرو بانک/ کمپانی کیا موتورز کره جنوبی که تقریباً همزمان با برخی از خودروسازان داخلی ما فعالیت خود را آغاز کرده است، طی دو دهه گذشته روند رو به ‌رشد چشمگیری را طی کرده و به سرعت خود را هم‌پای خودروسازان مطرح جهانی کرده است. به همین منظور این شرکت اوایل قرن بیستم همزمان با افزایش میزان تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، فرایند طراحی و توسعه این دسته از محصولات را در دستور کار خود قرار داد




خودرو بانک/ کمپانی کیا موتورز کره جنوبی که تقریباً همزمان با برخی از خودروسازان داخلی ما فعالیت خود را آغاز کرده است، طی دو دهه گذشته روند رو به ‌رشد چشمگیری را طی کرده و به سرعت خود را هم‌پای خودروسازان مطرح جهانی کرده است. به همین منظور این شرکت اوایل قرن بیستم همزمان با افزایش میزان تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، فرایند طراحی و توسعه این دسته از محصولات را در دستور کار خود قرار داد. یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه را می‌توان معرفی و عرضه کیا موهاوی دانست. این محصول که تاکنون تنها با یک نسل به کار خود ادامه داده است، به دلیل نوآوری و بهره‌مندی از پیشرانه‌های توانمند توانست رکورد فروش قابل توجهی را در بسیاری از کشورها به ثبت برساند.

همچنین موهاوی پس از ورود به بازار ایران نیز توانست نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند و طی سال‌های عرضه میزان فروش قابل توجهی داشته باشد. اما اکنون که این شاسی‌بلند کره‌ای دیگر به کشور وارد نمی‌شود و در سایر بازارهای جهانی نیز محصولات تازه‌واردی نظیر تلوراید جایگزین آن شده‌اند، به گزینه‌ای مناسب در بازار خودروهای کارکرده تبدیل شده است. از همین رو قصد داریم در این مقاله ازخودروبانک به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم.

تاریخچه
کیا موتورز برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی در کره جنوبی شاسی‌بلند کاملاً جدیدی به نام موهاوی را معرفی کرد و پس از آن‌ در نمایشگاه دیترویت همان سال برای نخستین‌بار به نمایش عمومی درآورد. همچنین این محصول در برخی از بازارها از جمله ایالات متحده با نام بورگو شناخته می‌شود. عرضه موهاوی از سال 2009 آغاز شد و تنها با یک نسل به حیات خود ادامه داده است. هرچند که طی این سال‌ها فیس‌لیفت‌های جزئی و نسخه‌هایی خاص از آن به بازار معرفی شده است. همچنین سال گذشته تصاویری از نسل جدید موهاوی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌داد کره‌ای‌ها قصد دارند در کنار محصولات جدید خود نظیر تلوراید، بار دیگر موهاوی را به چرخه تولید و عرضه بازگردانند.

موهاوی که در رده خودروهای شاسی‌بلند سه ردیفه با ساختار بدنه روی شاسی توسعه یافته است، توسط پیتر شرایر طراح سابق گروه فولکس‌واگن و آئودی پا به عرصه وجودی گذاشته است. از همین رو می‌توان طراحی آن را نسبت به آن دوره پخته و با اصالت دانست. از طرفی بهره‌گیری از المان‌های تاثیرگذار در طراحی و پیروی کردن از اسلوب سادگی، توانسته همچنان به عنوان محصولی مقتدر در بازار ایفای نقش کند.

بدنه‌ای تنومند و عضلانی
موهاوی از همان ابتدای ورودش به بازار یه دلیل ابعاد بزرگی که داشت نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. در واقع همین موضوع برگ برنده‌ای برایش در بازار داخلی ایران و بسیاری دیگر از کشورها شد. زیرا در آن زمان تنها رقیب مستقیم موهاوی در بازار هیوندای ix55 یا همان وراکروز بود که تنها با یک پیشرانه راهی بازار ایران شده بود.

موهاوی در نگاه اول شاسی‌بلندی تنومند و عضلانی به نظر می‌رسد که سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده است. در نمای جلو چراغ‌های ذوزنقه‌ای که در طرفین جلوپنجره کرومی خطی بزرگ جا گرفته‌اند، تاحدودی شبیه به محصولات آمریکایی از جمله برخی مدل‌های فورد هستند. همچنین سپر نسبتاً کوتاهی که برای این قسمت درنظر گرفته شده است، علاوه‌بر هماهنگی با سایر قسمت‌ها، تاثیر مثبتی در راندمان و عملکرد خودرو در مسیرهای خارج از جاده‌ای دارد.

در نمای جانبی می‌توان پوشش پلاستیکی امتداد یافته از سپرها را مشاهده کرد که رد قسمت زیرین درها نصب شده‌اند. در واقع این پوشش پلاستیکی که نقش زه‌های جانبی را نیز بازی می‌کنند، تاحدودی سادگی طرح جانبی را خنثی کرده و طراحی این بخش را از یکنواختی خارج کرده است. در این قسمت می‌توان به خوبی فاصله بین دو محور 2896 میلی‌متری و همچنین طول 4880 میلی‌متری خودرو را مشاهده کرد.

در نمای عقب نیز زبان طراحی رایج کیا در آن دوران بیش از سایر قسمت‌ها نمود پیدا کرده است. چراغ‌های این قسمت که شباهت زیادی با کیا سورنتو 2012 دارد، به خوبی با فرم چراغ‌های جلو هماهنگ شده است. همچنین گرافیک داخلی آن‌ها که با چراغ‌های LED به نمایش در می‌آیند، به خوبی در شب نمایانگر حضور موهاوی در خیابان است. سپر عقب نیز که همرنگ با پوشش پلاستیکی نصب شده روی درها است، بسیار ساده و بی‌آلایش بوده و دیفیوزری همرنگ و هم جنس خود را در قسمت میانی جا داده است.

نکته منفی در این قسمت عدم نمایش خروجی‌های اگزوز است. در واقع در سمت راست سپر تنها شاهد یک خروجی اگزوز آن هم نه چندان واضح هستیم که از هیچ‌گونه پوشش کرومی و استیل برخوردار نیست. این در حالی است که حداقل دو خروجی اگزوز در طرفین سپر می‌توانست علاوه‌بر ایجاد ظاهری اسپرت و جذاب، نمایانگر قدرت خروجی از پیشرانه شش یا هشت سیلندر آن باشد.

کابین بزرگ، ساده، پرامکانات
با ورود به کابین کیا موهاوی از همان لحظات ابتدایی می‌توان به خوبی ابعاد بزرگ، ارتفاع از سطح زمین و جاداری آن را مشاهده کرد. هنگامی که پشت فرمان موهاوی می‌نشینید، تسلط کافی نسبت به محیط اطراف خود خواهید داشت. زیرا علاوه‌بر ارتفاع 1765 میلی‌متری از سطح زمین، موقعیت قرارگیری صندلی‌ها به گونه‌ای است که بیشترین میدان دید نسبت به اطراف خودرو حاصل می‌شود. هرچند که پنجره‌های بزرگی که در طرفین خودرو تعبیه شده‌اند هم در این قضیه بی‌تاثیر نیستند.

فضای کلی کابین خصوصا داشبورد و کنسول میانی به تبعیت از شاسی‌بلندهای آمریکایی، کاملاً ساده و به‌دور از هرگونه شلوغ‌کاری طراحی شده است. از طرفی راحتی و جادار بودن کابین ما را به یاد شاسی‌بلندهای ژاپنی نظیر تویوتا لندکروزر می‌اندازد. هرچند که به لحاظ کیفی نمی‌توان موهاوی را همرده لندکروزر دانست، اما الهام‌گیری از آن در فرایند طراحی کاملاً بارز و مشهود است.

کنسول مرکزی نصب شده روی داشبورد، تعداد قابل توجهی دکمه را روی خود جا داده که مربوط به سیستم تهویه و سیستم صوتی می‌شود. برخی نمونه‌های وارد شده به کشور که از امکانات رفاهی بیشتری برخودارند، در این قسمت یک صفحه نمایش تمام لمسی داشته که سیستم صوتی، دوربین دنده عقب و برخی دیگر از امکانات را در دل خود جا داده است. اما اکثر نمونه‌های وارد شده به کشور از جمله خودروی موردنظر فاقد صفحه نمایش تمام لمسی هستند.

 به جرات می‌توان گفت که اکثر بخش‌های کابین موهاوی از جنس پلاستیک فشرده تشکیل شده است که این موضوع از دید بسیاری از مصرف‌کنندگان چندان خوشایند نیست. هرچند که کیفیت پلاستیک به‌کار رفته در این محصول قابل قبول است.

داخل کابین نیز اکثر بخش‌ها بر مبنای ساده بودن طراحی شده و ظاهری کلاسیک به خود گرفته‌اند. صفحه پشت آمپر موهاوی که از سه بخش تشکیل شده، در قسمت مرکزی عقربه سرعت‌سنج را جا داده که در دل خود نمایشگر TFT مختص به نمایش اطلاعات کامپیوتر جا داده است. در طرفین نیز عقربه دور موتور نشانگر درجه باک جاخوش کرده‌اند. غربیلک فرمان نیز با طرحی چهارشاخه تعدادی دکمه مربوط به سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی را روی خود جا داده است که سهولت و راحتی را برای راننده مهیا می‌کند.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها
کره‌ای‌‌ها از زمانی که توانستند سهم عمده‌ای از بازار خودروهای وارداتی کشور را به خود اختصاص دهند، حجم انبوهی از امکانات رفاهی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دادند که همین موضوع باعث شد مخاطبان زیادی برای خود بدست آورند. در واقع برگ برنده محصولات کره‌ای همان امکانات رفاهی و آپشن‌هایی است که تا پیش از این در اختیار خودروهای اروپایی و ژاپنی موجود در بازار بود. موهاوی نیز از این قاعده مستثنی نبود و در زمان خود لیست کاملی از امکانات را ارائه می‌داد. اصلی‌ترین مشخصه و پارامترها در لیست امکانات رفاهی این محصول به مواردی از قبیل 9 عدد کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS ، EBD ، ESC، BAS، HAC، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه حافظه صندلی راننده، مجهز به گرمکن و سردکن، سانروف، سیستم خودکار روشنایی چراغ‌ها، در صندوق عقب برقی، کلید هوشمند، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، حافظه صندلی‌ها، آینه‌های تاشو برقی، کنترل فعال گشتاور، سیستم لغزش محدود دیفرانسیل، کروز کنترل اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، سیستم مدیریت پیمایش (کامپیوتر سفری)، آینه الکتروکرومیک به همراه قطب نما، سنسور پارک و دوربین دید عقب اختصاص دارد. زیرا سایر امکانات رفاهی که در اکثر خودروهای وارداتی مشاهده می‌شود نیز در این شاسی‌بلند تنومند قابل عرضه است.

مشخصات فنی قوای محرکه
کیا موهاوی که سودای رقابت با بزرگانی نظیر تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول و برخی از آمریکایی‌های سرشناس را در سر می‌پروراند، با دو پیشرانه درون‌سوز بنزینی راهی بازارهای جهانی شد. پیشرانه اول که از نوع شش سیلندر وی شکل است، با حجم دقیق 3778 سی‌سی قادر به تولید نیرویی معادل 271 اسب‌بخار قدرت و 362 نیوتون متر گشتاور است. این نیرو از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ موهاوی انتقال می‌یابد.

اما گزینه دیگری که قابلیت قرارگیری درون سینه این کره‌ای مغرور را دارد، یک پیشرانه V8 تنفس طبیعی با حجم دقیق 4627 سی‌سی است که می‌تواند حداکثر توانی معادل 340 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 435 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه تولید کند. جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک مجهز به سیستم تعویض دنده دستی یا همان تیپ‌ترونیک، وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به هر دو محور محرک را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد اعلام شده برای این غول دو تنی حدود 8 ثانیه است که با توجه به جثه و وزن کلی آن، عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد.

اما یکی از بزرگ‌ترین معایب موهاوی، مصرف سوخت بالای آن است که ممکن است بذر تردید را در دل بسیاری از خریداران بکارد. به همین خاطر باید گفت که مصرف سوخت این شاسی‌بلند 2227 کیلوگرمی در شهر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش، 15.7 لیتر اعلام شده است. همچنین این عدد در جاده به 11.8 لیتر در هر 100 کیلوکتر کاهش می‌یابد. بر این اساس می‌توان گفت که سیکل ترکیبی مصرف سوخت موهاوی هشت سیلندر حدود 13.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به نرخ کنونی بنزین و همچنین هزینه‌های بالای نگهداری، توجیح اقتصادی چندانی برای خریدش وجود ندارد.

تجربه رانندگی
با نشستن پشت فرمان کیا موهاوی هشت سیلندر مدل 2013، ناخودآگاه تصویری از شاسی‌بلندهای آمریکایی در ذهن تداعی می‌شود که ارتفاع قابل توجهی از سطح زمین داشته که همین امر موجب می‌شود شما نسبت به محیط اطراف خود تسلط کافی را داشته باشید. بگذریم، با استارت زدن پیشرانه هشت سیلندر غرشی گوشنواز از نهاد پیشرانه بلند می‌شود که ممکن است تبسمی از سر رضایت را گوشه لب‌هایتان بنشاند. جالب اینجاست که عایق‌بندی کابین در این خودرو به خوبی صورت گرفته و صدای چندانی داخل کابین نفوذ نمی‌کند.

برای شروع حرکت پدال گاز را تقریباً تا انتها می‌فشاریم تا ببینیم این غول 2.2 تنی در عمل چگونه است. اما باید گفت که شتاب اولیه با توجه به ابعاد و وزن خودرو چندان رضایت‌بخش نبوده و با خودرویی تند و تیز سروکار نداریم. با این تصور به راه خود ادامه می‌دهیم که ناگهان با بالا رفتن دور موتور و پر شدن دنده‌ها یکی پس از دیگری، شخصیتی کاملاً متفاوت از موهاوی نمایان می‌شود. در واقع این پیشرانه حجیم بالاترین راندمان را در دورهای بالا داشته و در اصطلاح فاتح نبردهای رولینگ خواهد بود.

همچنین عملکرد جعبه‌دنده به گونه‌ای است که کمترین اتلاف وقت را در تعویض دنده‌ها از خود نشان می‌دهد. هرچند که هنگام تست چندین مرتبه تاخیر در انجام تعویض دنده خصوصاً هنگام معکوس دادن مشاهده شده است که این امر به واسطه کارکرد بالا و افزایش استهلاک جعبه‌دنده است. زیرا خودروی موردنظر با کارکردی بیش از 100 هزار کیلومتر و گذشت بیش از 7 سال از زمان تولید، نیازمند مراقبت و نگهداری‌های دقیق‌تری است.

سیستم تعلیق تعریف شده برای موهاوی از نوع کمک فنرهای گازی به همراه دوبل جناقی ضد شوک در جلو و چند اتصالی و خفه‌کن و سیستم تغییر ارتفاع درعقب است که در کنار سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تعبیه شده است. اما با وجود این باید گفت که سواری موهاوی کاملاً خشک و زننده است، خصوصاً زمانی که قصد تردد از مسیرهای خارج از جاده‌ را داشته باشید. زیرا تکان‌های عرضی و همچنین کوبش‌های پیاپی ممکن است موجب خستگی و رنجش سرنشینان در سفرهای طولانی مدت شود.

اما یکی از لذتبخش‌ترین قسمت‌های رانندگی با کیا موهاوی هشت سیلندر، شنیدن طنین پیشرانه هنگام حرکت با دور بالا است که دقیقاً یادآور محصولات آمریکایی است. از طرف دیگر وزن بالا و مصرف سوخت زیاد از نکات منفی است که ممکن است پس از مدتی نظر مالک را نسبت به آن عوض کند.

نتیجه‌گیری
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، کیا موهاوی اکنون به یکی از گزینه‌های کارکرده در بازار تبدیل شده است که می‌تواند از پس خواسته‌های بسیاری از خریداران برآید. اما باید به چند نکته درخصوص این شاسی‌بلند کره‌ای توجه داشت. در ابتدا هزینه نگهداری است که ممکن است در برخی مواقع مبالغ هنگفتی را روی دوش مالک بگذارد. زیرا اکنون پس از گذشت چند سال از عرضه این محصول، برخی قطعات آن در بازار کمیاب شده و ممکن است به سختی و با قیمت‌های بالا یافت شود. نکته دیگر مصرف سوخت بالای این خودرو است که به واسطه پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر ایجاد شده است.

اما اگر قصد خرید خودرویی بزرگ و جادار با امکانات رفاهی مناسب را دارید و هیچ‌گونه محدودیتی در قبال پرداخت هزینه‌های جانبی آن ندارید، کیا موهاوی خودرویی است که می‌تواند از پس از نیازهای شما برآید. اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که وضعیت این خودرو در بازار کارکرده چندان مطلوب نبوده و متقاضی زیادی برایش وجود ندارد. در واقع موهاوی یکی از وارداتی‌های بدفروشی است که طی سال‌های گذشته نسبت به سایر مدل‌ها از تقاضای کمتری برخوردار بوده است.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :