فعالیت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه شریف/ "بازاریابی، تجاری‌سازی و شبکه‌سازی" مهم‌ترین خدمات مرکز رشد شریف

کد مطلب 44046 1400-03-11 14:17
زمان تقریبی مطالعه 8دقیقه
فعالیت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه شریف/ "بازاریابی، تجاری‌سازی و شبکه‌سازی" مهم‌ترین خدمات مرکز رشد شریف


- اخبار اجتماعی - به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال 1395 تأسیس شد و با شکل‌گیری پارک علم و فناوری، فعالیت‌های مرتبط با زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف که در 20 سال گذشته به تدریج و متناسب با نیاز و تقاضای موجود، ایجاد شده بودند، زیرنظر پارک قرار گرفتند و به‌صورت یکپارچه در این بستر ادامه و توسعه می‌یابند.
مجموعه‌ پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، متشکل از شتاب‌دهنده، مرکز رشد، مجتمع‌های فناوری و صندوق پژوهش و فناوری به ارائه خدمات به کسب‌وکارهای فناور می‌‌پردازند؛ این پارک علم و فناوری به عنوان یک پارک دانشگاهی در نظر دارد تا با ایجاد یک تعامل دوطرفه و سازنده با بدنۀ علمی دانشگاه صنعتی شریف و بخش خصوصی توانمند، به بروز استعدادها و شایستگی‌های دانشگاهیان کمک کند و به یک الگوی ملی در زمینه‌ توسعه پایدار و ارزش‌آفرین در سطح جامعه تبدیل شود.
ایجاد ناحیه نوآوری شریف در اطراف پردیس اصلی دانشگاه، هدف میان مدت این پارک است؛ شتاب بخشیدن به روند رشد و توسعه کمی و کیفی شرکت‌ها در این ناحیه، از اثرات شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف است؛ ناحیه نوآوری شریف با شعار "کانون امید و ارزش‌آفرینی" در دی‌ماه 1397 به طور رسمی به جامعه فناوران و نوآوران معرفی شد. این فضای نوآور با وسعت 250 هکتار شامل 500 کسب‌وکار فناور و نوآور در صنایع مختلف است که برای "خلق ارزش مشترک" متناسب با مأموریت، توانمندی و شایستگی محوری خود به ایفای نقش می‌پردازد. مهمترین اصل در ناحیه نوآوری شریف، توسعه با محوریت بخش خصوصی و بدون مشارکت مستقیم نهادهای دولتی است.
پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان متولی راهبری این ناحیه، تسهیل‌گری لازم را در ورود کسب‌وکارهای فناور و رشد بازیگران زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در منطقه انجام خواهد داد تا ارزش‌آفرینی حداکثری محقق شود؛ ناحیه نوآوری شریف  نیز به زودی تبدیل به قطب توسعه کسب‌وکارهای فناور و دانش‌بنیان در پایتخت ایران خواهد شد.
درباره موضوعات مربوط به "مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف" یکی از زیرمجموعه‌های پارک علم و فناوری شریف به سراغ "رضا شفاعی" مدیر توسعه فناوری و تجاری‌سازی مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف رفته و با وی به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
تسنیم: در ابتدا، خلاصه‌ای از شرح وظایف مرکز توسعه فناوری و تجاری‌سازی مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بفرمایید؟
فلسفه راه‌اندازی مراکز رشد علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری، به دنبال طرح موضوع اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفت که این مراکز برای توسعه فناوری و به نوعی تبدیل علم به فناوری و ایجاد بستری برای نوآوری ایجاد شدند به این معنا که فناوری برای متقاضیانی که به محصولات فناور نیاز دارند، مطرح شده است.
تسهیل راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان و کسب‌و‌کارهایی که نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارند، در بستر مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دنبال شده است. کلیات خدمات مرکز رشد پارک علم و فناوری شریف، همان وظایفی است که در فلسفه راه‌اندازی چنین مراکزی وجود دارد و این مراکز قرار است ریسک راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان را کاهش دهند و راه‌اندازی و رشد چنین کسب‌و‌کارهایی را تسهیل کنند.
متاسفانه در سال‌های اخیر، نرخ رشد بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبتاً بالا بوده است اما با استفاده از ایده مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سعی شده است که با این معضل اجتماعی مقابله شده و تا حدی کاهش پیدا کند. در جهان امروز تولید ثروت مبتنی بر مواد اولیه، همچون سال‌ها و دهه‌های گذشته نبوده و نیست و متکی به منابع مالی فراوان و ابزارهای تولید بسیار وسیع است. با ایده‌های فناورانه و ایده‌هایی که می‌توانند به محصولاتی تبدیل بشوند و با اتکا به نبوغ و فعالیت و تخصص نیروهای انسانی، این امکان فراهم شده است که با منابع مالی کم و با تجهیزات و سخت‌افزار بسیار اندک، محصولاتی تولید شود تا بازار وسیعی داشته و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
بخشی از خدمات مراکز رشد، معطوف به کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار است و اگر تیم‌ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بخواهند که در مراحل اولیه در کنار هم جمع شوند، قطعاً نیاز به یک فضای استقرار و یک امکانات اولیه دارند. متقاضیانی که به مراجعه می‌کنند تجهیزات اداری را دریافت خواهند کرد که بتوانند شرکت را با آدرس آن دفتر ثبت کنند و روال‌های قانونی و حقوقی، اداره دارایی و بیمه تامین اجتماعی خود را انجام می‌دهد که این نخستین قدم ما در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است
مراکز رشد دیگری در بستر دانشگاه‌های علوم انسانی نیز شکل گرفته‌اند اما اگر بخواهیم روی دانشگاه صنعتی شریف تمرکز کنیم، قطعاً فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف از توانمندی‌های بسیار بالایی در تحقیق و توسعه و توسعه تکنولوژی برخوردار هستند و می‌توانند محصولات فناوری را طراحی و بسازند اما واقعیت این است که تجاری‌سازی فناوری به به تعبیری دیگر، تبدیل فناوری به نوآوری حتماً نیاز به توانمندی‌های دیگری دارد که به هر حال در ماموریت دانشگاه‌های صنعتی نیست که چنین توانمندی‌هایی را در فارغ‌التحصیلان خودشان ایجاد کنند و این وظیفه در شرایط موجود بر عهده چنین مراکزی مثل پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی قرار دارد.
منظورم از توانمندسازی مشخصاً در حوزه تجاری‌سازی است. ارزیابی محصولات فناورانه شامل تحقیق در بازار، بازار مشتریان، بازاریابی دقیق، عقد قرارداد و رسیدن به فروش و درآمد و در نتیجه رشد شرکت را شامل می‌شود که این توانمندی‌ها در بستری مثل مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد.
تسنیم: این توانمندسازی در حوزه تجاری‌سازی،‌در مرکز رشد پارک شریف شامل چه پارامترهایی است؟
این خدمات در مرکز رشد پارک علم و فناوری شریف از طریق آموزش‌های متنوع برقرار می‌شود. مشاوره‌های مختلف در زمینه‌های حقوقی، مسائل مالی، بازاریابی، مدیریت کسب‌و‌کار و انواع کارها  و زمینه‌هایی که جزو الزامات شرکت‌داری و اداره شرکت و رشد دادن کسب و کار است نیز از جمله خدمات مرکز رشد است، بنابراین بخش "توانمندسازی"، یک سرفصل دیگری از خدمات ما به تیم‌های فناور و شرکت‌های فناور است.
موضوع بعدی نیز که در بستر مرکز رشد و پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد، مسئله "شبکه‌سازی" است  که برای برقراری ارتباط بین تیم‌های مختلف و ایجاد هم‌افزایی بین آنها و پرکردن خلاهای یکدیگر در راستای تامین نیاز بازار و ارائه محصولات مطلوب از نظر مشتریان، نیاز به این شبکه‌سازی وجود دارد که در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری انجام می‌شود.
ما معمولاً با نیازهای فناورانه‌ای مواجه هستیم که از طرف صنایع مختلف به ما منعکس می‌شود و ما آنها را اطلاع‌رسانی می‌کنیم و ارتباط بین تیم‌های فناور، شرکت‌های خودمان و صنایع را در جهت رفع آن نیازها برقرار می‌کنیم، بنابراین سرفصل شبکه‌سازی که شاید بحث بازاریابی را نیز بتوان ذیل این عنوان تعریف کرد، از جمله خدماتی است که ما در مرکز رشد پارک علم و فناوری شریف انجام می‌دهیم.
در زمینه کاهش ریسک کسب‌و‌کار، خدمات اعتباری و حمایت‌های مالی از شرکت‌های خودمان را به عمل می‌آوریم؛ این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند خودشان را معرفی کنند نیاز به ایجاد سایت‌های اینترنتی دارند و برای حضور در نمایشگاه‌ها و برای چاپ و طراحی کاتالوگ و بروشور نیاز به اعتبار دارند که این اعتبار توسط ما تامین می‌شود.
برای استفاده از مشاوره‌های حقوقی علاوه بر مشاوره‌ای که در مرکز رشد پارک و علم فناوری شریف برقرار است، می‌توانند از خدمات مشاوره حقوقی نیز استفاده کنند؛ این مرکز خدمات حسابداری را برای تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شرکت‌ها ارائه می‌کند که این خدمات حسابداری قطعاً هزینه‌هایی نیز دارد که بخشی از این هزینه توسط مرکز رشد پارک علم و فناوری شریف تامین می‌شود.
تسنیم: نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارائه این خدمات به تیم‌ها و شرکت‌های فناور چیست؟
خوشبختانه در یک دهه گذشته با راه‌اندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش زیادی از این حمایت‌ها از طریق معاونت علمی،‌ صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد می‌شود و کمک می‌کند تا هزینه‌های راه اندازی کسب‌و‌کار کاهش پیدا کند.
مرکز رشد پارک علم و فناوری شریف در سال 1382 راه‌اندازی شده است و امروز ما 60 شرکت فناور را در این مجموعه داریم که به آنها خدمات ارائه می‌کنیم. بیش از نیمی از این شرکت‌ها، دانش‌بنیان هستند و می‌توانند از تسهیلات و خدمات دانش‌بنیان بودن استفاده کنند که از جمله آنها، برخورداری از معافیت‌های مالیاتی است که در اظهارنامه مالیاتی طبعاً اگر سودی مشاهده بشود، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی به واسطه حضور در پارک علم و فناوری شریف بهره‌مند شوند.
متقاضیان بسیار زیادی به واسطه مطلوبیت حضور در دانشگاه شریف و زیرمجموعه‌های برای تیم‌های مختلف وجود دارد که این شرکت‌ها ارزیابی می‌شوند و آنهایی که دارای ایده تجاری مناسب بوده و قابلیت تجاری‌سازی بالاتری دارند، روند ارائه مشاوره و آموزش را برای آنها خواهیم داشت.
تسنیم:‌ توصیه‌های فنی شما به تیم‌های فناور نوپا برای ورود به حوزه کارآفرینی چیست؟
نخستین توصیه ما به تیم‌های فناور برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای خود، این است که به نیاز بازار توجه بسیار زیادی کنند، گاهی اوقات به دلیل غرق شدن در ویژگی‌ها و برتری‌های محصول فناورانه‌ای که ساخته‌ایم، مانع از این می‌شود تا به موضوع جذب مشتریان برای این محصول فکر کنیم.
گام اول توجه به نیاز بازار و گام بعدی، این است که در هماهنگ کردن محصول و ویژگی‌ها و مطلوبیت‌های آن با نظر مشتریان واقعی بسیار حساس باشند و نهایت سختگیری را در این زمینه به کار بگیرند و حتی گاهی با دید و نگاه منفی به موضوعات توجه کنند؛ در این راه از کتاب‌های مختلف در حوزه‌های کارآفرینی و راهنمایی آنها برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار استفاده کنند. از مشاورانی مختلفی که امروز خوشبختانه در زیست‌بوم کارآفرینی مجموعه‌های مختلف هستند نیز می‌توان برای راه‌اندازی درست و قوی یک کسب و کار راهنمایی و مشورت دریافت کرد.
مهم‌ترین ضعف در تیم‌های نوپا چه در گذشته و چه در حال عدم توجه به این موضوع است که آیا این ایده قابلیت تجاری‌سازی دارد و مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت یا خیر! وگرنه در زمینه‌های فنی و تحقیق و توسعه و ساختن یک محصول یا خدمت فناورانه، قابلیت‌های خیلی خوبی وجود دارد اما همچنان عرض می‌کنم در ارزیابی قابلیت تجاری‌سازی ایده خودشان، بسیار فکر و مطالعه کنند و از مشورت‌های مجموعه‌های با تجربه مثل پارک علم و فناوری و مراکز رشد و مراکز کارآفرینی استفاده کنند تا رشد مطمئن و قابل قبولی را داشته باشند.
پذیرش بیش از 150 استارتاپ در شتاب‌دهنده دانشگاه شریف/ 36 "استارتاپ موفق" خروجی این شتاب‌دهنده
تشریح چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان/ موفقیت "پارک‌های علم و فناوری" در گرو موفقیت دانش‌بنیان‌ها


این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :