گزارش// ساخت اتوبوس برقی تمام ایرانی به قیمت نصف موارد مشابه در اروپا

کد مطلب 44879 1400-03-20 15:02
زمان تقریبی مطالعه 5دقیقه
بومی‌سازی محصولات های‌تک از اولویت‌های علمی کشور محسوب می‌شود و قرار است به زودی اتوبوس‌برقی ساخت کشور رونمایی شود. نگاهی داشتیم به جزئیات فنی ساخت این اتوبوس‌ها، بهای تمام شده تولید آنها و مزیت رقابتی نسبت به موارد مشابه در اروپا.


- اخبار اجتماعی - به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بومی‌سازی محصولات های‌تک از اولویت‌های علمی کشور محسوب می‌شود و قرار است به زودی اتوبوس‌برقی ساخت کشور رونمایی شود.
برقی کردن خودروها از چند جهت قابل بررسی و تامل است. از همه مهمتر آلودگی هوا است، مخصوصا در کلان شهرهایی مثل تهران که عمدتا علت آلودگی هوا خودروهاست. اثبات شده که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات پی ام 5/2 با بیماریها وجود دارد. از طرف دیگر قوای محرکه الکتریکی لازمه روند کلان صنعت خودرو است، یعنی که برای خودروهای خودران، متصل و مشترک ما نیاز به قوای محرکه برقی داریم و نمی توانیم از آن اجتناب کنیم.
برای ورود به صنعت خودروی برقی اتوبوس درون شهری از چند جهت مورد بسیار مناسبی است. اتوبوس در بخش عمده‌ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می‌کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف و حرکت زیادی دارد. همچنین زمان قابل ملاحظه‌ای در ابتدا و انتهای خط توقف می‌کند که مناسب برای شارژ کردن باتری‌ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است و همچنین فضای زیادی برای جا دهی تجهیزات برقی دارد.
با همین نگاه یک شرکت دانش‌بنیان داخلی اقدام به طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل‌های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سالهای اخیر کرده‌است و توسعه‌ی قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار قرار داد. لازم به ذکر است که در یک اتوبوس برقی بیش از 60% هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است.
در صورتی‌ که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکت‌های اتاق‌ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری در این شرکت دانش‌بنیان با حمایت معاونت محترم علمی و فناوری و همکاری با یک شرکت صنعتی در اصفهان و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته آغاز شد. قوای محرکه طراحی و ساخت شده این شرکت دانش‌بنیان بر روی اتوبوس لوفلور پیاده‌سازی شده و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا بصورت بردافزا و پلاگین می تواند ارائه بشود.
در این پروژه 75 درصد تا 80 درصد قوای محرکه الکتریکی بومی‌سازی شده و طراحی داخل است؛ از موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته استفاده شده در آن تا درایو های کششی، سیستم توان کمکی و اینورتر‌های آن، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، که همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده است. همچنین باتری پک ها، اگر چه سل‌ها از خارج تهیه‌شده ولی پک کردن آنها، سیستم خنک‌کاری و سیستم حفاظتی  آن در داخل طراحی و ساخته شده است.
ساخت این اتوبوس برقی در قالب یک طرح کلان ملی طبقه‌بندی شده‌است و دستاوردهای کلی این طرح شامل موارد زیر است:
توسعه محصول جدید با سطح داخلی‌سازی بالا (75%) بر اساس استانداردهای جدیدطراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایرانبرنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله براساس تست نمونه‌های مختلففاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندی‌های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سالتوسعه نمونه‌های اولیه (A-Sample)  تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامینانجام تست‌های صحه‌گذاری طراحی نمونه EP و تست‌های تجهیزات و قطعات در فاز اولطراحی و توسعه پلت‌فرم نوآورانه سبک وزندر بر داشتن فعالیت‌های توسعه خط تولید و زنجیره تامینرسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در طی کمتر از دو سال و نیمهزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از 150 میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (35 درصدی) و سر به سر سرمایه‌گذاری کوتاه (سه ساله)قیمت تمام‌شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینیبازار رقابتی گسترده‌ای در راستای استفاده و تولید اتوبوس‌های برقی در جهان ایجاد شده‌است و همین رقابت منجر به افزایش و تولید این اتوبوس‌ها در جهان شده که در ادامه نموداری آماری از بازار اتوبوس‌های برقی در اروپا را مشاهده می‌کنید:
اتوبوس‌های برقی ساخت داخل هم مشخصات فنی نزدیک به اتوبوس‌های اروپایی دارد،دارای وزن ناخالص 18 تا 19 تنی هستند و از موتور الکتریکی کششی « AC Induction با حداکثر توان kW 150×2 و توان نامی kW 85×2» در آنها استفاده شده. باتری این اتوبوس‌ها « Lithium-Ion» با توان 650 ولت بوده و به حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت می‌رسند. برد با یکبار شارژ الکتریکی در این اتوبوس‌ها بسته به نوع شارژ به 30 تا 300 کیلومتر می‌رسد. با شارژ سریع  نیم تا یکساعته برد کمتر و با شارژ 3 تا 6 ساعته به برد بیشتری دست پیدا می‌کنند. امکان استفاده از شارژ سریع در ابتدا و انتهای هر مسیر اتوبوس وجود دارد و شارژ شبانه هم در پایان روز کاری اتفاق می‌افتد.
برآورد قیمت تمام‌شده هر یک از گزینه‌های مطرح برای تولید حداقل 500 دستگاه اتوبوس برقی با فرض استفاده از پلتفرم، شاسی و بدنه خودروسازهای داخلی به صورت زیر است:
اتوبوس تمام برقی پلاگ‌این (شب شارژ) 285،000 دلار، اتوبوس تمام برقی با شارژ ترکیب 228،000 دلار، اتوبوس برقی بردافزای گازسوز  180،000 دلار، قیمت اتوبوس‌های برقی تولیدی نسبت نمونه‌های مشابه چینی و اروپایی 10 الی40 درصد ارزانتر است. قیمت اتوبوس‌های برقی ساخت اروپای شرقی، غربی و چین در بازار اروپا قابل مشاهده است:
راه‌اندازی نخستین اتوبوس برقی کشور در مشهد به روایت تصویرحرکت سریع به سمت هوشمندسازی شبکه حمل و نقل عمومی / رونمایی از اتوبوس برقی "شتاب" در مشهد مقدس ‌قیمت خودرو ثابت باشد 15 هزار تاکسی نوسازی می‌شوند/اقدام برای بکارگیری 50 اتوبوس برقی در تهرانرئیس جمهور ترکیه از اتوبوس برقی بدون راننده رونمایی کرد


این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :