یکشنبه‌های صادراتی صندوق نوآوری؛ کنیا دریچه ورود ایران به بازار آفریقا است

کد مطلب 45216 1400-03-23 13:15
زمان تقریبی مطالعه 4دقیقه
سفیر ایران در برنامه یکشنبه‌های صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی به اهمیت کنیا در بازار آفریقا اشاره کرد و گفت: کنیا به دلیل زیربناهای اقتصادی خوبی که دارد می‌تواند دریچه ورود محصولات ایرانی به آفریقا باشد.


- اخبار اجتماعی - به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ برنامه‌ یکشنبه‌های صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی این هفته با موضوع پذیرش هیئت تجاری و فناوری در حوزه کشاورزی از کشور کنیا برگزار شد. برنامه یکشنبه‌های صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی اهدافی چون ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازارهای خارجی را پیگیری می‌کند و امکان ملاقات با واسطه‌های صادراتی، مشتریان و سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کند.
در این رویداد 20 شرکت دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و همچنین هیئتی متشکل از 22 فعال حوزه کشاورزی کنیا حضور داشتند و ضمن آشنایی با محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه با آنها مذاکرات تجاری داشتند.
از دیگر بخش‌های این رویداد نشست‌های تخصصی و مذاکره صادرات میان شرکت‌های دانش‌بنیان و مشتریان کنیایی، مذاکره برای همکاری تجاری و اعطای نمایندگی به تاجران کنیایی و تامین نیازهای بازار کشاورزی آفریقا و برپایی نمایشگاه دستاورد‌های دانش‌بنیان ایران در حوزه کشاورزی در صندوق نوآوری و شکوفایی است.
در ابتدای این رویداد جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا توضیح داد: کنیا در شرق آفریقا واقع شده است و به دلیل زیرساختهایی که دارد توانسته 5 کشور دیگر شرق آفریقا را تغذیه کند. کنیا نسبت به تانزانیا هم اهمیت بیشتری دارد. جمعیت این کشور 45 میلیون نفر است و طبقه متوسط آن رشد کرده‌است و علاوه بر آن جامعه دیپلماتیک در این کشور گسترش زیادی داشته است.
وی افزود: سالانه هزاران نفر از نمایندگان کشورهای مختلف در این کشور حضور پیدا می‌کنند و این حضور مطالباتی در بازار تجاری کنیا ایجاد می‌کند. به جز کشور‌های شرق آفریقا، کنیا با 22 کشور دیگر آفریقا مراوده تجاری دارد و حضور در بازار کنیا این امکان را ایجاد می‌کند که مراودات تجاری گسترده با کشورهای دیگر آفریقا هم داشته باشیم.
برمکی تصریح کرد: حدود 16 درصد تجارت آفریقا بین خود کشورها انجام می‌شود و هدف اصلی معاهده تشکیل دهنده تجارت درون قاره‌ای به دنبال افزایش سطح تجارت بین کشورهای آفریقایی از 16 درصد به 60 درصد است. پس شرکت‌هایی که درون آفریقا نمایندگی دارند و محصولاتشان تولید آفریقا است مزیت تولید بیشتر و صادرات به کشورهای دیگر را دارند.
سفیر ایران در کنیا درباره ضرورت داشتن روابط تجاری پایدار در کنیا گفت: ما نباید فقط به دنبال صادرات به کنیا باشیم و برای پایداری باید به یک وابستگی متقابل برسیم. اگر این مراوده متقابل وجود نداشته باشد به راحتی یک رقیب می‌تواند جایگزین فعالیت‌های مالی ما شود. اما اگر بازار فروش کنیا هم در ایران وجود داشته باشد این جایگزینی به راحتی اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه داد: کنیا شاید صنعتی برای صادرات نداشته باشد اما در حوزه کشاورزی مزیت زیادی دارد و برای ما هم امنیت غذایی اهمیت دارد. با تمرکز بر محصولات کشاورزی باید تراز تجاری در این کشور را متعادل کنیم. برای کار با آفریقا در کل می‌توان توصیه‌هایی داشت که از جمله آنها این است که تضمین‌های لازم اخذ شود و خیلی بر پایه اعتماد جلو نرویم. سفارت ایران هم در این حوزه می‌تواند به شرکت‌ها مشورت دهد.
برمکی گفت: یک ضرب المثلی در آفریقا وجود دارد که می‌گوید هیچ عجله‌ای در آفریقا نیست. پس گاهی برای انجام برخی کارها باید زمان زیادی صرف کرد. نباید انتظار داشت که بعد از ورود به آفریقا سریع به نتیجه برسید. احساسات در اینجا حاکم است و ممکن است برخی تصمیمات بر مبنای احساسات اتخاذ شود و بعد از این تصمیمات ممکن است پشیمان شوند.
وی افزود: در کنیا یک خانه فناوری افتتاح کردیم و کار در این مرکز به خوبی پیش می‌رود. در مدت کوتاهی برخی تجهیزات پزشکی توسط این مرکز در کنیا به ثبت رسیده‌است و عزیزان می‌تواند از خدمات این مرکز هم استفاده کنند. این خانه نوآوری با اتاق بازرگانی هم در ارتباط است که از جمله مزایای آن است.
سفیر ایران در کنیا خاطر نشان کرد: خوشبختانه خط مستقیم کشتیرانی از بندرعباس به بندر مومباسا داریم و متاسفانه خیلی از عزیزان به جای استفاده از کشتیرانی ایران از کشورهای دیگر مانند امارات استفاده می‌کنند. خواهش من این است که برای هزینه پایین‌تر از خطوط کشتیرانی خودمان استفاده کنند. زمینه ارتباطات هوایی هم در حال فراهم شدن است.
صادرات تخم‌مرغ متوقف شدجاى خالى دیپلماسی اقتصادى در توسعه صادرات ایرانعراق صادرات نفت به لبنان را 2 برابر کرد


این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :