تکنوفید - مجله اینترنتی تکنولوژی ، فناوری و خودرو [ پنج شنبه|27-05-1401 ] [ 2022-Aug-18-Thu ]
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فقدان قوانین مناسب برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی
کد مطلب
46235
1400-04-01 07:51
زمان تقریبی مطالعه
5دقیقه
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فقدان قوانین مناسب برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فقدان قوانین مناسب برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی
- اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ موضوع اخبار جعلی (Fake Nwes) و شکل پیشرفته آنها تحت عنوان جعل عمیق (DeepFakes) با توجه به گسترش وسیع فضای مجازی و رسانههای نوین در دنیا و کانالهای خبری به خصوص در پیامرسانها و شبکههای اجتماعی که محمل آسان و ارزانی برای تولید و توزیع فراهم کردهاند به مسئله و چالش مهمی برای همه کشورها و کسب و کارها تبدیل شده است. ** عدم وجود قوانین مناسب برای مقابله با اخبار جعلی گستردگی فضای مجازی امروز و نبود قوانین مصوب و به روز برای مقابله با اخبار جعلی یکی از تهدیدات جدی در مبحث اخبار جعلی در بسیاری از کشورها و بخصوص در کشور ما محسوب میشود چرا که به دلیل برخی شرایط مانند نداشتن قوانین مدون و عدم پایبندی پیام رسانها و شبکههای اجتماعی به قوانین کشورمان و عدم کنترل بر انتشار این اخبار میتواند تهدید جدی با ابعادی مختلف برای فضای مجازی جامعهمان باشد. ** دلایل باورپذیری اخبار جعلی طبق پژوهشهای انجام شده سه دلیل عمده برای مصرف و باورپذیری افراد برای اخبار وجود دارد: دلیل اول: دلیل اول شبیه بودن آن خبر جعلی با باور و منطق و پارادایم مخاطب است که این نکته قابل توجهی است و افراد تولید کننده اخبار جعلی از بیگ دیتاها و علایق و سلایق و حوزههای اجتماعی مردم استفاده میکنند و طبق این اطلاعات دست به تولید پیام میزنند و میدانند در یک مقطع زمانی چه خبر جعلی با چه جهتی تولید کنند. دلیل دوم: دلیل دیگر آنکه خبر جعلی واقعگرایانه ارائه میشود، به این معنا که تمام ویژگیها و عناصر یک خبر واقعی را در خودش دارد و خیلی راحت افرادی که سواد رسانهای پایینی دارند تحت تأثیر این اخبار قرار میگیرند و فریب اخبار را میخورند. دلیل سوم: دلیل دیگر نیز عوامگرایی خبر جعلی است که به بیان سادهتر خبر جعلی خود را حامی مردم و در تقابل با آن نارضایتیهای اجتماع سیاسی و فرهنگی که وجود دارد نشان میدهد. ** روش های مقابله با اخبار جعلی و دروغین برای مقابله با اخبار جعلی روشهای بسیاری وجود دارد از جمله آنکه ما باید سواد و تربیت رسانهای در سطح جامعهمان در گروههای مختلف مثل مدیران، مسئولان و مردم ارتقا دهیم. هرچقدر سواد رسانهایمان را ارتقا دهیم، میتوانیم بگوییم جامعه در برابر اخبار جعلی مصونتر خواهد بود. ما باید به سمتی حرکت کنیم که در فضای مجازیمان قوانین متعدد و پیشگیرانه با مقابله با این اخبار وضع کنیم. یکی دیگر از راهکارهای مقابله با اخبار جعلی استفاده از هوش مصنوعی و همچنین تیمهای انسانی است. هوش مصنوعی میتواند با تطبیق دادههای صحیح از دادههایی که در فضای مجازی وجود دارد در حوزه داده کاوی اطلاعات و تحلیل اطلاعات مقابله جدی با اخبار جعلی بکند، همچنین مشارکت کاربران در مقابله با اخبار جعلی از دیگر راهکارهای این حوزه است و شاهد این هستیم که در بسیاری از پیامرسانها دکمههایی برای هشدار در مورد اخبار جعلی وجود دارد. ** ساده ترین راهکار برای مقابله با اخبار جعلی سادهترین راهکار برای تشخیص اخبار جعلی این است که کاربران در مواجهه با اخبار پنج سؤال مهم از خود بپرسند؛ چه کسی نویسنده خبر است؟ آیا منابع ذکر شده در خبر معتبر است؟ متن مورد نظر در چه بازه زمانی منتشر شده؟ آیا نشان اینترنتی یا تارنمایی که در حال مشاهده آن هستند واقعی است؟ و چه کسی از انتشار این پیام سود میبرد. کاربران توجه داشته باشند اغلب اخبار که در کانالها وجود دارند تقطیع شده هستند و افراد باید برای صحتیابی اخبار به دنبال اصل اخبار باشند. از همین پرونده بیشتر بخوانید: فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|دستورات و هشدارهای امام خامنه ای نسبت به ولنگاری در فضای مجازی/ حصر تبلیغاتی در فضای مجازی باید شکسته شود«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|کوتاهی وزارت ارتباطات در ساماندهی پیامرسان های داخی/ آیا توان رقابت با پیامرسان های خارجی داریم؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| شبکه ملی اطلاعات؛ راهبرد فعالانه و مبتکرانه مدیریت فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فضای سایبری اشغالی؛ فضای مجازی ایران در تسخیر پلتفرمهای خارجیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حجاب و عفاف؛ پرکاربردترین موضوع کاربران زنان مسلمان جهان عرب در شبکه های اجتماعیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارتباط مستقیم پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی بیگانه با آژانس امنیت ملی آمریکافضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پشت پرده فیلترینگ گسترده محتواهای انقلابی در اینستاگرام چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تکالیف قانونی وزارت ارتباطات برای توسعه موتور جستجوی ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سانسور محتواهای انقلابی توسط مدعیان آزادی بیان در شبکه های اجتماعی غربیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حق مشروع ایران برای اقدام متقابل در برابر حملات سایبریفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| هشتگهای ضد آمریکایی اسرائیلی؛ پیشتاز هشتگهای جوانان عرب در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| اجرای قانون اینترنت پاک برای کودکان و نوجوانان؛ آمریکا آری ایران خیرفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا خروجی شبکه های اجتماعی غربی در ایران اغتشاش است در آمریکا آرامش؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟» الزامات قوی شدن در فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات مهمترین اقدام است«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فضای سایبری؛ به مثابه زیرساخت حیاتی و سرمایه ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 6 تکلیف قانونی وزارت ارتباطات برای حمایت از پیامرسان های داخلی