تاریخچه و انواع سیستم دید در شب خودرو

کد مطلب 47042 1400-04-07 06:28
زمان تقریبی مطالعه 6دقیقه
در این مقاله به معرفی انواع سیستم دید در شب خودرو و مقایسه آنها می پردازیم.


تاریخچه و انواع سیستم دید در شب خودرو


دسته بندی : دنیای خودرو


معرفی انواع سیستم دید در شب خودرو
 
همه چیز درباره سیستم دید در شب خودرو 
یکی از آپشن های جدیدی که در دهه های اخیر به خودروها اضافه شده است سیستمی برای دید بهتر در شب می باشد. در این مقاله به معرفی انواع سیستم دید در شب خودرو و مقایسه آنها می پردازیم.
تاریخچه سیستم دید در شب خودرو
قرن ۲۱ میلادی همراه با تحولات بسیاری در زمینه تکنولوژی بوده است و خودرو سازان یکی از پیشرو ترین قشر ها در استفاده از تکنولوژی های مدرن هستند؛ به طوری که از اوایل سال ۲۰۰۰ سیستم جدیدی به عنوان دید در شب اضافه کردند. اگرچه این اختراع ریشه در قرن نوزدهم دارد.
 
ویلیام هرشل اولین کسی بود که در آزمایش های خود ثابت کرد نور در طول موج هایی نامرئی برای انسان هم وجود دارد. در نتیجه دانشمندان فهمیدن که در کل دو نوع آشکارساز مادون قرمز (نوری و حرارتی) وجود دارد. سال های زیادی صرف تکمیل و گسترش نظریه، دانش و تکنولوژی های مورد استفاده شد تا در نهایت بتوانیم به یک اختراع کارامد و تعریف جامع برسیم.
 
نحوه کارکرد دوربین دید در شب مادون قرمز خودرو 
همانطور که متوجه شدید سال هاست دانشمندان متوجه شده اند رنگ ها امواج مختلفی دارند که برای درک و تحلیل در مغز استفاده می شوند. اما چشم ما تنها قادر به تشخیص رنگ ها در محدوده معینی از این فرکانس هاست و امواجی که خارج از این محدوده باشند عملا برای چشم ما غیر قابل دیدن هستند که پرتو نامیده می شوند.
 

نحوه کارکرد سیستم دید در شب خودرو
 
بدین ترتیب می توان گفت اشعه مادون قرمز یا فروسرخ نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند که که پس از برخورد با جسم باعث گرم شدن آن می شوند. این امواج پرتو های نامرئی خورشیدی نام دارند که طول موجی بیشتر و فرکانسی کمتر از امواج مرئی دارند. در نمودار هم پس از رنگ سرخ در امواج مرئی قرار دارند که ریشه نام «فرو سرخ» برای این امواج است. نور مادون قرمز به طور کلی در سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:
 
• NIR یا نزدیک به مادون قرمز
• MRI یا مادون قرمز متوسط
• FIR یا مادون قرمز حرارتی
 
تفاوت اصلی این سه نوع نور مادون قرمز در طول موج آنهاست که به ترتیب از کم ترین تا بیشترین طول موج معرفی شدند. مادون قرمز حرارتی یا FIR ویژگی حرارتی هم دارد و به همین دلیل، سیستم های دید در شب با دو روش تصویر سازی حرارتی و تشخیص فوتون ساخته می شوند که هریک نقاط ضعف و مزایای به خصوصی دارند.
 
انواع سیستم دید در شب خودرو
اولین بار تکنولوژی نایت ویژن یا دید در شب به عرصه خودرو در اوایل قرن ۲۱ میلادی توسط کمپانی معروف جنرال موتورز و زیر مجموعه محبوبش یعنی کادیلاک انجام شده است. اگرچه نوآوری این شرکت در مدل Deville آنچنان مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفت اما الهام بخش بسیاری از شرکت های دیگر بود. تویوتا، مرسدس بنز و BMW از جمله شرکت هایی بودند که پا در این مسیر گذاشتند و روش های مختلفی را مورد استفاده قرار دادند. 
 

سیستم دید در شب خودرو انواع مختلفی دارد
 
• تکنولوژی NIR یا دید در شب فعال
این سیستم که توسط کمپانی مرسدس بنز مورد استفاده قرار گرفت مشابه سیستم های نظامی عمل می کند و قادر است کم رمق ترین نشانه های نوری را دریافت کرده و تصویری یک دست را در تاریکی ارائه کند و مشابه چشمی های دید در شب مورد استفاده سربازان است.
 
در مدل نایت ویژن اکتیو یک چراغ مادون قرمز پرتوی خاصی را به جاده و محیط اطراف ارسال می کند تا توسط آشکار ساز تصویری روی صفحه نمایش ایجاد کند. این سیستم رزولوشن بالا و وضوح بالاتری دارد به طوری که می توان اشیا و اجسام را با جزئیات مشاهده کرد. با این حال عملکرد دید در شب فعال در مواقع بارانی و مه تضعیف شده و برد آن حدودا ۲۰۰ متر می باشد که در صورت استفاده در محیط های باز کمتر هم می شود. 
 
همچنین نوعی دیگر از سیستم نایت ویژن اکتیو وجود دارد که توسط کمپانی تویوتای ژاپن ارائه شده است و تکنولوژی پیچیده و سخت تری دارد اما باعث شده است تصویری با کیفیت و رنگی ارائه شود. بدین منظور از سنسورهای CCD که از میلیون ها سلول به نام فتودیود تشکیل شده‌اند استفاده می شود.
 
• تکنولوژی FIR یا دید در شب غیرفعال
در مقابل شرکت بی ام و از تکنولوژی passive night-vision استفاده کرده است که تصاویر را با توجه به گرمای آنها ایجاد می کند و حالتی مشابه به تصاویر نگاتیو عکاسی ایجاد می کند. اگرچه تشخیص حیوانات و انسان ها در این سیستم به خوبی انجام می شود اما برای نشان دادن یک حیوان مرده، سنگ یا حتی تنه درخت قطع شده در جاده کاربرد ندارد. 
 
از آنجایی که کارکرد این دوربین ها با حرارت است در مناطق گرمسیر کاربرد ضعیف تری دارند و وضوح آنها پایین است. با این حال برد طولانی که توسط تکنولوژی دید در شب غیر فعال ایجاد می شود آن را تبدیل به یکی از گزینه های مورد قبول کرده است. این تکنولوژی در خودروهای بسیاری از کمپانی ب ام و و آئودی استفاده شده است.
 
همچنین ضعف دیگری نیز در سیستم نایت ویژن پسیو وجود دارد که شامل محو شدن چهره افراد و اشباع شدن تصویر به واسطه نزدیک شدن به دوربین می باشد. علاوه بر این هنگام قرار گرفتن در مقابل سطوح فلزیو شیشه ای نور مادون قرمز به نحوی متفاوت عمل کرده و دیدن اجسام پشت شیشه یا پلاک خودروها با مشکل مواجه می شود.
 
خودروهای دارای سیستم نایت ویژن
 

خودروسازهای بسیاری در حال کار روی سیستم نایت ویژن هستند
 
در ادامه به معرفی برخی از خودرو هایی که از تکنولوژی دید در شب استفاده کرده اند می پردازیم:
•  کادیلاک Deville که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد
•  برخی از مدل های لکسوس از کمپانی تویوتا
•  مدل F500 کمپانی مرسدس بنز
•  مدل شهری و تولیدی S  کلاس سری W221 کمپانی مرسدس بنز
•  مرسدس بنز E کلاس تیپ W212 عرضه شده در سال ۲۰۰۹
•  استفاده از سیستم آپگرید شده دید در شب با قابلیت نمایش جزئیات روی CL کلاس سری C216 توسط کمپانی مرسدس بنز
•  فناوری مرسدس بنز در مدل S کلاس سری W222 در سال ۲۰۱۳
•  سدان لکسوس GS و لکسوس LS
•  استفاده در  مدل لوکس 7-Series تیپ E65 توسط کمپانی BMW
•  استفاده در مدل A8 کمپانی آئودی
 
سیستم دید در شب تکنولوژی محبوبی است که در دهه های اخیر وارد بازار خودرو سازی شده است و درحال حاضر کمپانی های مطرح جهانی درحال ارتقا و کار روی سیستم های نایت ویژن هستند که به نتایج بهتری دست یابند.
 
ارائه از : بخش خودرو  
 


این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :